Heineken Digital B2B

Ecommerce data inzichten & Marketing Automation

Wie kent Heineken niet. Een merk waar we als Nederlanders met recht trots op mogen zijn. Sinds 2020 is fusionlab werkzaam voor Heineken op het gebied van online data inzichten en realisatie van marketing automation. We werken samen aan het inzichtelijk maken van de ecommerce resultaten en verbeteren van marketing process doormiddel van marketing automation.

In deze samenwerking helpt fusionlab Heineken ook met de integratie met Sligro die eind 2017 een strategisch partnerschap aangegaan om alle logistieke activiteiten voor het horecakanaal te verzorgen. Heineken heeft fusionlab gevraagd om binnen de bier- en cidercategorie de ecommerce data inzichtelijk te maken.

Uitdaging

De eerst opdracht die is gegeven was tweeledig. Ten eerst binnen de bier- en cidercategorie moet data vergaard worden. Welke mogelijkheden, tools en pixels zijn er nodig en kunnen we inzetten. Ten tweede was de vraag hoe Heineken de volledige customer journey kon doormeten en gebruik kan maken van marketing automation om communicatie rond onboarding en cross-/upsell te automatiseren.

Aanpak

Fusionlab heeft in samenwerking met Heineken een stappen / integratie plan gemaakt en deze aan Sligro gepresenteerd. Hierbij zijn verschillende fases t/m 2020 gedefineerd waarbij de complexiteit van data analyse en toolings wordt uitgebreid naar mate er meer inzichten nodig zijn. Op basis hiervan is gekeken naar de eerste stappen die genomen moeten worden om leads via marketing automation op te warmen voor het account team en hoe geautomatiseerd een nieuwe klant geactiveerd kan worden op het nieuwe Sligro platform.

Resultaten

Door een overzichtelijk stappen plan neer te leggen bij Sligro is er een duidelijk beeld gekomen wat er nodig is bij de lancering van het platform om de juiste data door te kunnen meten. Op basis van het plan voor Marketing Automation is het team begonnen met de selectie van de tooling die hiervoor nodig is.

 

 

in by